astronomija.lt 2017 m. astronominis kalendorius Šviesulių teka, laida ir matomumas Orų prognozė

Kometos

Straipsnis iš Astronomijos enciklopedinis žodynas.

Jump to: navigation, search

(angl. Comets)

Vesto kometa (Peter Stättmayer nuotr.)
Enlarge
Vesto kometa (Peter Stättmayer nuotr.)

Mažos masės ir mažo tankio kosm. kūnai, skriejantys aplink Saulę elipsėmis arba parabolėmis. Jų išvaizda priklauso nuo nuotolio iki Saulės. Ko­metos branduolys (kometoidas, skersmuo 1–50 km) susideda iš sušalusių dujų, dulkių ir meteoroidų. Kai kometoidas priartėja iki ~5 av prie Saulės, sušalusios dujos (meta­nas, cianas, amoniakas, vanduo ir kt.) ima sparčiai sublimuoti, branduolį apsupa dujų skraistė (koma – jos skersmuo iki 100 000 km). Tuomet kometą galima matyti vi­zualiai. Iš branduolio išmetamos t. p. sušalusios dulkės ir akmenys. Kai kometoidas priartėja iki ~2 av prie Saulės, Saulės vėjas ir trumpabangiai spinduliai išstumia iš komos dalį dujų ir dulkių; jos sudaro vieną ar kelias kometos uodegas, kurios ištįsta per milijonus km. Taip kometos medžiaga pamažu sklaidosi tarpplanetinėje erdvėje. Jei kometa daug kartų sugrįžta prie Saulės, jos branduolio masė pastebimai sumažėja, ir pagaliau jis visai išyra. Jo orbitos vietoje kurį laiką egzistuoja meteoroidų srautas. Tik keli procentai kometų yra periodinės, dauguma jų praskrieja perihelį tik kartą (jų orbitos parabolinės). Manoma, kad parabolinės kometos patenka į Saulės sistemą iš sferinės formos Orto kometų debesies, gaubiančio Saulės sistemą 50 000–200 000 av nuotoliu nuo Saulės. Kai kurias kometas, skriejančias paraboline orbita, veikia didžių­jų planetų, ypač Jupiterio, traukos laukas, ir jos tampa periodinės, t. y. pradeda skrieti elipsine orbita, kurios afelis būna netoli Jupiterio orbitos. Dabar žinoma apie 150 periodinių kometų. Dalis kometų į centrinę Saulės sistemos sritį ateina iš disko for­mos Koiperio–Edžvorto juostos, esančios tuoj už Neptūno orbitos. Naujai pastebėtos kometos pavadinamos atradėjo pavarde, pažymimos atradimo metais ir didžiąja raide, reiškiančia atradimo pusmėnesį bei skaičiumi, reiškiančiu atrasto objekto eilės numerį per šį pusmėnesį. Dabar kasmet atrandama apie 100 naujų kometų.